Wpływ diety na stan skóry trądzikowej

Wpływ diety na stan skóry trądzikowej

Trądzik to wstydliwa dolegliwość, która dotyka większość osób w wieku dojrzewania. Zwykle go bagatelizujemy oczekując, aż minie samoistnie, nie przykładając wagi do szczególnego sposobu leczenia. Problem pojawia się, gdy mimo upływu lat trądzik nie mija i przekształca się w formę dorosłą. W takim wypadku, kłopot często leży w nieprawidłowym trybie życia – obejmując dietę.

Trądzik – podstawowe przyczyny

Warto podkreślić, że zdrowe odżywianie, sport i unikanie używek nie zagwarantują nam, że nie padniemy ofiarami trądziku. Skłonność do niego często przekazywana jest w genach, a nastolatek musi go po prostu “odchorować”. Jeśli jednak trądzik nie mija wraz z upływem okresu dorastania, należy wziąć pod uwagę problemy hormonalne lub po prostu zmianę trybu życia. Najprościej jest zacząć od diety – ten paradoksalny czynnik często bywa główną przyczyną nieustępliwego trądziku.

 

Dieta na trądzik – czego powinnaś unikać?

Czarna lista produktów zakazanych w razie trądziku jest dość spora. Dobrze jest je wyeliminować nie tylko dla pięknej skóry – większość z nich zwyczajnie nie służy naszemu zdrowiu. Oto, z czym powinnaś się pożegnać:

  • Czekolada,
  • Tłuszcze trans,
  • Smażone potrawy,
  • Kolorowe napoje,
  • Masło,
  • Sery,
  • Fast foody,
  • Duża ilość soli,
  • Produkty z kofeiną,
  • Produkty z białej mąki.

Dodatkowo, osoby cierpiące na trądzik powinny wystrzegać się ostrych przypraw i potraw (choć nie są niezdrowe, mogą zaogniać stany zapalne). Zbyt duża ilość cukru, także tego pochodzącego z owoców również nie przysłuży się skórze. Zamiast słodkich jabłek, częściej sięgaj po cytrusy.

Co warto włączyć do diety?

Trądzik zmniejszy się, gdy potraktujesz go produktami z dużą ilością minerałów i witamin. Najlepiej na skórę wpłyną witaminy A i E, a także cynk oraz siarka. Doskonale sprawdzą się również zdrowe kwasy tłuszczowe omega-3 i 6. Zatem – co warto jeść?

  • Zamiast ostrych przypraw, używaj ziół,
  • Wybieraj zdrowe tłuszcze, takie jak oliwa z oliwek,
  • Jedz warzywa: marchew, pomidory, sałatę, szpinak, brokuły,
  • Sięgaj po cytrusy,
  • Wybieraj pieczywo pełnoziarniste,
  • Jedz jajka, drób, kasze (źródła cynku),
  • Włącz do diety tłuste ryby.

 

 

 

 

Leave a Comment